Golden Spirit Award Game cover for King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow

King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow

3 3 4 2
Developer: Sierra On-Line Inc.
Publisher: Sierra On-Line Inc.
Release year: 1992
Age rating: 7
Platform(s): DOS platform icon
Game mode(s):
Singleplayer
License: Demo
Visits: 11402

King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow

After meeting the beautiful Princess Cassima in the previous game, Graham sets sail to find her. However, his ship is struck by a freak storm, destroying it and leaving him the only survivor. Now he's stuck on the Green Isles that has king or queen and are on the brink of war. And to top it all off, Princess Cassima is held prisoner by the royal vizier.

Published: 02.12 2011 by Guybrush

Det er endelig tid for å besøke landet Daventry igjen, og et univers av fabler og eventyr som atter en gang vitner om en utrolig fantasievne fra skaperne av King's Quest serien. Denne gangen møter vi på ny prins Alexander, som vi sist så i en yngre utgave. Den gang ble hans far, kong Graham, helten i spillet da han reddet den unge prinsesse Cassima fra trollmannen Mordack. Det oppstod søt musikk mellom Cassima og prins Alexander allerede da, og skjebnen fører dem nå sammen igjen.

Vi møter her en kjærlighetssyk prins, som fortsatt bærer på det sterke minnet etter prinsesse Cassima. Med hodet i sine egne hender og i en lengtende stund, får plutselig Alexander et tegn fra det magiske speilet som kong Graham reddet allerede i det første spillet. I speilet ser han en nydelig pike, en prinsesse, som roper hans navn i håp om å bli reddet. Det er Cassima! Prins Alexander har fått svar på sin lengsel og bestemmer seg umiddelbart for å reise til de grønne øyers land, eller the Land of the Green Isles på originalspråket. Om du mener du har hørt denne historien før kan det godt stemme; den er nemlig temmelig lik åpningen i King's Quest II, bare en generasjon senere. Likheten med forgjengeren i spillet stopper dog her, for King's Quest VI er spillet hvor alle bitene endelig faller så nydelig på plass.

Dette er det første spillet hvor designer Roberta Williams deler toppen av rulleteksten med noen andre; nemlig Jane Jensen som har forfatterrollen i dette spillet. Skaperduoen har alt dette spillet trenger i form av arrangement, plott, karakterer, spenningskurve, klimaks - og en lykkelig slutt. Det må også nevnes med store bokstaver at grafikken og designet i dette spillet er helt enestående. Da King's Quest VI ble utgitt var det et spill på øverste hylle som nærmest tilførte en ekstra dimensjon av spillopplevelse. Fantastiske visuelle skildringer i hopetall gjør at gleden er utrolig stor hver gang dette spillet gjenoppleves, det er rett og slett en perle som ifølge undertegnede fortsatt står fjellstøtt på tronen av hele King's Quest serien. Lyd- og musikk bidrar også naturligvis til at dette blir en stor opplevelse (det blir dog litt langtekkelig i CD-versjonen dersom man skal HØRE seg gjennom all dialog i spillet, i stedet for de vanlige snakkeboblene).

Tilbake til selve historien i spillet; vi begynner etterhvert som en strandet sjøfarer på The Isle of the Crown, en av tilsammen fem øyer som skal utforskes i løpet av spillet, og til alt hell er det på nettopp denne øya prinsesse Cassima sitter i sitt slottsvindu og venter på din hjelp. Hennes rop om hjelp har bakgrunn i at den noget mistenkelige vesiren Abdul Alhazred holder henne skjermet fra Alexander og alle andre som forstyrrer hans foreløpig ukjente planer. Han er også herre på slottet, og har derfor stor makt i form av vakter og en mektig lampeånd ved hans høyre side. For å redde Cassima må Alexander derfor lete etter svar på de ulike øyene. Hvordan kommer han seg inn i slottet, hva slags onde planer har vesiren, og kommer gjensynet med Cassima til å bli som i hans drømmer?

Veien i eventyret tar oss som sagt med til 5 ulike øyer (blant annet), og de har alle sitt særpreg både i form av utseende - og beboere: The Isle of the Crown minner veldig om et arabisk eventyr med sine hus og innbyggere med særpregede kostymer. The Isle of Wonder er det surrealistiske alibiet i spillet, og skaper lett assosiasjoner til en viss liten pike som faller ned et kaninhull. The Isle of the Beast virker mørkere og mer uhyggelig på sin måte, selv om den avdekker en historie som varmer etterhvert. The Isle of the Sacred Mountain er som hentet ut av fortellingene i den greske mytologien, og gir oss tilstrekkelig spenning etterhvert - med elementer nettopp fra nevnte mytologi. Den siste øya og de øvrige stedene vil vise seg for den eventyrlystne, vi skal ikke røpe for mye her.

Prins Alexander møter mange farer på veien, og i kjent King's Quest stil er det nok av hendelser og møter av ulike slag som resulterer i den sikre død. Det blir aldri plagsomt slik som i enkelte andre eventyrspill, men likevel nok til at man passer på hvor man går- og hvem man snakker med. Det finnes også gåter i spillet som må løses på spesielle måter - og i riktig rekkefølge - for å få progresjon i spillet. Heldigvis er det den gode fortellingen som dominerer, og man blir ikke fokusert verken på høy dødelighet blant prinser eller hjernetrim kun for de aller mest begavede.

King's Quest VI er et nydelig eventyr som anbefales på det sterkeste til alle tilhengere av Sierra og beslektede spill. En soleklar eventyrperle i luke nummer 2 altså!

Score summary
Graphics: 3
Sound: 3
Gameplay: 3
Story: 3
Difficulty: 3
Learning curve: 3
Total: 3
Review by Guybrush

Published 02.12 2011

User avatar

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add it!

You need to login to display files related to this title. No account? Create one today!
The Retro Spirit uses cookies to make the site work. Not that you care, but consider yourself informed. More info.