Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1999
Releases
Age rating
16 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Shareware

Cutter Slade er alene på en fremmed planet, Adelpha, hvor han må søke etter fem hellige objekter. Sammenflettet som et tredjepersons actionspill med eventyrelementer må du springe rundt over fem kontinenter og hjelpe folk med forskjellige problemer de har.

Published: 24.12 2014 by Nocturn

Screenshots
Game screenshot of Outcast
Outcast
Game screenshot of Outcast
Outcast
Game screenshot of Outcast
Outcast
Game screenshot of Outcast
Outcast
Game screenshot of Outcast
Outcast
Game screenshot of Outcast
Outcast
Game screenshot of Outcast
Outcast

Dagens luke er full av glede. Outcast er kommet i ny versjon og sluppet på den digitale tjenesten Steam, og med det tar vi et tilbakeblikk på originalen.

Historien starter ved at den amerikanse stat (hvem ellers) har et topphemmelig forskningsprosjekt, som gjør det mulig å sende objekter og personell til andre dimensjoner. Alle som har lest en bok, eller sett en film, vet jo at dette feiler fra første sekund, noe som det selvfølgelig gjør. De sauser det skikkelig til, og det hele ender opp man at har greid å skapt et sort hull som suger jordet inn (godt jobba!). Nå som man sitter med hodet godt trykt ned i toalettet, så er tiden knapp, og det blir opp til vær hovedperson, Cutter Slade, en klisjefylt actionhelt som spyr one-liners som det skulle vært ribbe på julaften, til å redde verden.

Cutter drar akkompagnert med tre vitenskapsmenn, som han får i oppdrag å beskytte. Cutter greier å snu kompassnåla feil og det tar det ikke mer enn noen sekunder fra de drar til at de er kommet bort fra hverandre. Etter noen gloser som er ment på 90-talls publikummet, så trer du inn i skoene til Cutter, som nå helt alene sadface. Det skal fort vise seg at Ikke alt er kjipt, verden du er kommet til, Adelpha, har en lokalbefolkning som beviser at det ikke bare California som tydeligvis synes 90-tallsactionhelter er super, og annerkjenner Cutter som deres Messias. Ikke dårlig etter bare noen minutter på planeten. Herifra og ut så vil du finne fort ut at å være Messias er ikke bare like kult som det høres ut som, og den lokale befolkningen vil ha din hjelp til det ene og andre, for å kunne hjelpe deg videre i historien.

Du vil finne fort ut at det er ikke alle som vil at du skal være på planeten Adelpha, og Cutter finner seg fort opp i trøbbel hvor bare god gammaldags kuler i ansiktet fungerer best. Actionhelten som han er så spør han ikke to ganger hvor han skal fyre av, og du finner deg fort i skuddkamper mot de lokale. Arsenalet du kommer over er futuristisk. Ikke alle er onde, og du finner fort for å komme deg videre i historien vil du drive med småoppdrag for de lokale befolkningen som ikke ser på deg som en fare.

Outcast er et tredjeperson action-eventyr spill, som på den tiden det kom, skapte en verden som var til deg å utforske fritt. På denne tiden hadde man ikke spill som GTA 3 (det dukket ikke opp før 2 år etter lanseringen av Outcast), som ble en bauta av et spill, mye på grunn av friheten man gav til spilleren. Outcast er på slikt sett en pioner på dette området, men man kan ikke si at det banet vei til spill som GTA 3, det gjorde GTA veldig greit alene. Outcast ble en prøvekanin, og man oppdaget fort hva som man kunne gjøre feil og hva som man kunne gjøre rett. Outcast kan man ikke si ble en suksess på den tiden det kom ut, en toer var i produksjon, men gjorde at produksjonsfirmaet som laget det gikk konkurs. Mye av dette skyltes nok at Outcast ikke fikk en stor suksess når det ble lansert, men det er veldig ufortjent. Spillet fikk mye annerkjennelse i spillpublikasjoner, men solgte aldri mye. Outcast presser deg aldri til å gjøre oppdrag, det er opp til deg som spiller å ta de skrittene selv. Hvis du vil ri på "dinosaurer", så gjør du det, hvis du vil gå på en berskerkergang rundtomkring og blåse hva enn som kommer innenfor rekkevidde, så gjør du det. Derimot hvis du vil komme deg videre i historien, så vil du måtte gjøre oppdrag som du får av den lokale befolkningen.

Som nevnt, så lar spillet deg få oppdage og finne ut av mye selv, og lar mye være opp til deg som spiller, men hvis man går inn for å følge historien, og være en del av verden som Outcast gir deg, så vil du finne her et spill som er verdt tiden din. Spillet er absolutt ingen lettvekter, reisen vil ta deg en plass mellom 20 og 30 timer å fullføre.
Verden du blir plassert i er stor, og du vil finne deg i ulike landskaper på hvert av dem. Det som gjorde spillet unikt i sin tid, var dens voxel grafikken. Grafikken var til dels banebrytene, og gjorde at man kunne skape store landskaper og "naturtro" vanneffekter. Grafikken og stemningen i spillet er det man sitter sterkest igjen med, samt et fantastisk lydspor som er spilt inn med Moskva sitt sympfoni orkester. Jeg kan ikke understreke nok hvor bra lydsporet er, og anbefaler alle, omså om dere liker spillet eller ikke, bare til å lytte musikken i spillet. Når man blander alt dette sammen, så får man essensen og livet i Outcast, og en veldig minneverdig opplevelse. Nå som versjon 1.1 er kommet, med bl.a. oppgradert grafikk så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å kjøpe en kopi på Steam og kose deg i jula med den.

Nocturn's avatar
By Nocturn - 24.12.2014

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Outcast

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!