Chat with fellow retro gamers on our Discord! Stay safe and healthy during these trying timesđŸ˜·.

Golden Spirit Award Game cover for Little Nemo: The Dream Master

Little Nemo: The Dream Master

2 2 1 0
Developer: Capcom U.S.A., Inc.
Publisher: Capcom Co., Ltd.
Release year: 1990
Age rating: all
Platform(s): NES (Nintendo) platform icon
Game mode(s):
Singleplayer
License: Abandonware
Visits: 8703

Little Nemo: The Dream Master

Based upon the comic strip from the 40s, Little Nemo is a kid that is called to Slumberland to save the King which has been kidnapped by the Prince of Darkness. Typical Capcom platformer with ruthless difficulty and fantastic playability and controls with some bosses thrown in to boot. Nemo can lull friendly creatures in Slumberland to sleep in order to get their help.

Published: 12.12 2012 by Coreus

Basert pÄ den japanske filmen Little Nemo: Adventures in Slumberland fra 1989 og utgitt Äret etter mÄ spilleren hjelpe lille Nemo gjennom forskjellige drÞmmeland for Ä til slutt redde «Morpheus», kongen av «Slumberland» som har blitt kidnappet av den onde Marerittkongen. Capcom var et selvskrevent selskap nÄr det gjaldt Ä lage digitale fornÞyelser av kjente tegneserier og har en rekke ikoniske utgivelser Ä se tilbake pÄ. Vi husker alle «Ducktales», «Darkwing Duck», Chip 'N Dale: Rescue Rangers» og mange fler som var direkte tilknyttet populariteten av sin animerte motpart som rullet pÄ TV-er verden over.

Varemerker i digital form

Capcom har alltid ogsÄ levert kvalitet, selv om mange av disse TV-tilknyttede utgivelsene har lignet pÄ hverandre. I Nintendo-dagene var det nesten selvskrevet at det var plattformere det skulle gÄ i, et format som forÞvrig fungerte godt, men mister inspirasjonen. Little Nemo: The Dream Master skulle nok gÄ i samme fella, men hadde en interessant tvist blandet oppi gryta.

Nemo er som kjent en trÞtt kar. Han sover nÄr han ikke burde, og lar neimen ikke en god lur gÄ han hus forbi. Det er i denne drÞmmeverdenen at hele spillet foregÄr, hvor han mÞter fantastiske skapninger som lett lar seg lure med litt godteri. NÄr de er nedsukret nok kan han forvandle seg til dem, dvs. utnytte egenskapene deres til egen vinning. Mesteparten av spillet er bygd rundt akkurat denne mekanikken og brettene gjenspeiler ogsÄ dette. Eksempelvis kan det vÊre store stup som ikke lar seg forsere pÄ en annen mÄte enn Ä bli en bie, eller en vegg som er sÄ hÞy at det trengs hjelp fra en gorilla for Ä nÄ dit. Jo lenger ut i spillet du kommer, jo mer innflÞkt blir bruken av de, og det gir mening for Ä unngÄ repetisjon.

Hvert nivÄ krever ogsÄ et gitt antall nÞkler, men hvor mange det faktisk er ser du fÞrst nÄr du er ved slutten av brettet. NÄr enkelte nivÄ ikke lar deg traversere frem og tilbake pÄ jakt etter flere, slik som leketÞysbrettet, kan det hende at du blir sittende fast uten noe hÄp om Ä komme videre. Ikke bare lukter det aner fra de gode gamle «King's Quest»-dagene, men det betyr vanligvis at du mÄ dÞ for Ä starte brettet om igjen. Hvis du ikke allerede har gjort det fÞr du nÄr slutten. Sjekkpunktene er til en viss grad tilgivende, i den grad at du har uendelig av dem. Men vanligvis betyr det at du mÄ starte brettet helt forfra. Spesielt irriterende er det pÄ de nivÄene hvor du trenger en hel rekke med forskjellige dyr for Ä nÄ mÄlet, og du dÞr like fÞr du ser utgangsdÞra.

Skikkelig vanskelig, slik vi kjenner Capcom

For i tro Capcom-stil ligger vanskelighetsgraden jevnt oppunder taket hele spillet gjennom. NÄdelÞse fiender, tvilsomme hopp, dÞdelige pigger som er vanskelig Ä identifisere og utspekulert bruk av fiender svarer til at det er best Ä ha flest mulig ekstraliv i bakhÄnd. Spesielt ille er det i den siste verdenen hvor timingen din mÄ vÊre perfekt og alt er ute etter Ä kverke lille Nemo.

Vi nevnte tidligere tvist. I stÞrsteparten av spillet, dvs. de syv fÞrste verdenene, er du kun utstyr med en sekk med godteri og muligheten til Ä sÞvndysse ymse dyr ved Ä stappe dem fulle av sÞtsaker. I den Ättende verdenen skifter ting noksÄ vesentlig. Ikke bare fÄr plutselig spillet et faktisk mÄl med en skikkelig skurk i bildet, Nemo blir ogsÄ utstyrt med et vÄpen! Nemlig en stav som kan lades opp og skyte prosjektiler diagonalt oppover. Ja, du hÞrte riktig; diagonalt! Det er kun fÄ steder dette gir mening, og det er pÄ bossene. Ja, du hÞrte riktig igjen; Spillet som har vÊrt blottet for superskurker gjennom stÞrsteparten av spillet har plutselig nÄ hele tre av dem. Etter Ä ha spilt en drÞss med Nintendo-spill opp gjennom tiden mÄ dette sies Ä vÊre et av de mer unike hva spilldesign angÄr. Det tar de tingene du har blitt vant med og kaster litt ut vinduet og sender noe nytt inn. Ikke bare forfriskende, men det gjÞr det ogsÄ mimreverdig.

Magisk og sÞvndyssende lydspor, pÄ en bra mÄte!

Musikken er ogsÄ akkurat det. Den er leken og sprakende fantasifull. Hvert nivÄ skilter med hver sin identifisérbare lÄt, nok til Ä gi dem alle en mer eller mindre unik karakter. Her er det riktignok enkelte lÄter som skiller seg ut, f.eks brettet «Topsy Turvy» med sin tivoli-lignende appell, «Night Sea» med nesten sÞvndyssige nattlige toner og ikke minst «Nightmare Land» som setter lista for en siste innspurt for Ä drepe ondskap. Dette er solide saker, kanskje ikke akkurat pÄ hÞyde med «Mega Man», men en verdig innsats likevel.

Video



God natt!

Little Nemo: The Dream Master er utilgivelig, magisk, irriterende, morsomt og frusterende – alt pĂ„ en gang. Det har sin helt egen vri pĂ„ ting, spesielt mot slutten av spillet, som vi liker veldig godt. Selv om du mĂ„ vĂŠre innstilt pĂ„ at dette er langt fra noen vinner av en «fair play»-pris, er det likevel tilfredsstillende Ă„ mestre de tighte kontrollene. Det er et system i alt kaoset, du mĂ„ bare skjĂžnne hvordan Ă„ utnytte det til egen vinning.

For naive sinn er dette akkurat den eventyrfortellingen de trenger, med fantasifulle verdener myntet pÄ de smÄ krydret med innbyggere man kun finner naturlig hjemme i drÞmmeland. Vi setter vÄr «Golden DOS Spirit»-utmerkelse stille pÄ nattbordet og lister oss sakte unna slik at du ogsÄ fÄr en god natts sÞvn! emoticon wink
Score summary
Graphics: 5
Sound: 5.5
Gameplay: 5.5
Story: 5
Difficulty: 6
Learning curve: 3
Total: 5
Review by Coreus

Published 12.12 2012

User avatar

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add it!

You need to login to display files related to this title. No account? Create one today!
The Retro Spirit uses cookies to make the site work. Not that you care, but consider yourself informed. More info.