Developer(s)
Publisher(s)
Release year
1998
Releases
Also known as
  • HL

    Other - Common abbreviation


  • Half Life

    Other - Common alternate spelling


Age rating
18 and above
Game mode(s)
No modes defined
License
Demo

Half-Life, spillet som gjorde ku-jern populært for andre enn innbruddstyver, og gjorde at man begynte å interessere seg for hva Lambda og fysikk var for noe. Spillet dukket opp på et markedet som var mer eller mindre eid av titler som Quake og Unreal. I 1998 kom det ukjente firmaet Valve med et suckerpunch av de sjeldne, og dager etter lansering var Half-Life og Valve det alle snakket om. Som deres første spill, så ses dette på en av de største lanseringstitlene man har sett for ett spillfirma.

Published: 20.12 2013 by Nocturn

Screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life screenshots
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update
Game screenshot of Half-Life
Half-Life (Windows, 1998) - From the 25th Year Anniversary Update

Half-Life er et førstepersonsspill, som blander gåter og skyting. Du trer inn i rollen som Gordon Freeman, en fysiker som jobber i en forskningspark kalt Black Mesa. En sikkerhetsstemplet forskningspark som driver med klassifiserte eksperimenter om teleportering, som er finansiert av den amerikanske stat. Dagen du trer inn i Mr. Freeman sine sko, starter normalt. Du tar toget til jobb, snakker med kollegaer, traller rundt og gjør dine vanlige rutiner. Dagens oppgave består i å gjennomføre et teleporteringseksperiment. Det går jo som det bruker å gå i slike sammenhenger, fryktelig galt. Under eksperimentet åpner man en portal som gjør at utenomjordiske skapninger kommer gjennom, og deres mål er å drepe alt de kommer over. Situasjonen spinner seg går raskt ut av kontroll, og du finner deg selv alene mot både utenomjordiske skapninger, og den amerikanske hæren som blir satt inn for å stoppe alt liv på Black Mesa, også Gordon Freeman.

Når spillet kom ut på markedet så ble man ikke bare imponert over produksjonsverdien i spillet, men også den kunstige intelligensen på soldatene som skal prøve å ta deg av dage. De vil prøve å gi hverandre dekningsild, for deretter å flanke deg. Dette var ikke hverdagskost den gang, og hvis man ser på spilltitler i dag så er dette noe man forventer seg av et spill. Grunnen til at vi forventer det i dag, er på grunn av Half-Life satt standarden for 15 år siden, og mange streber å komme opp på det nivået vi ble så fascinert over den gang.

En annen ting som gjør Half-Life spesielt, er alt som skjer i spillet ses gjennom øynene og ørene til Gordon. Spillet gjør seg ikke avhengig av mellomsekvenser som driver historien videre. Historien blir fortalt til deg underveis som du spiller, og ikke gjennom sekvenser som du ikke har kontroll over.

Grafikken kjører på en modifisert spillmotor fra Quake, og ser helt ok ut den dag i dag. Spillet har også kommet i en oppdatert versjon, hvor man bruker Valve sin egen Source grafikkmotoren, som endrer ikke bare selve grafikken, men også fysikken. Spillet finnes på Steam under navnet Half-Life Source. På lydsiden så spiller elektronika musikken inn som ett adrenalinkick, som følger deg som spiller, og blir pumpet opp når noe skjer. Det fungerer meget bra.

Den dag i dag, så har man drøssevis av alternativer, og Half-Life serien har ikke sett noe nytt siden man så Half-Life 2 Episode 2 tilbake i 2007. Det er 6 år siden, og siden har ryktebørsen på Internett gått bananas fra det ene til det andre om at Half-Life 2 Episode 3 er kansellert og blir erstattet med Half-Life 3, eller at spillet er nå avslørt, for dagen etterpå bli skutt ned av andre rykter igjen. Valve selve unngår spørsmålene rundt HL3, som gjør det enda mer frustrerende om spillet blir noengang å dukke opp eller ikke. Det er litt trist å se at Valve setter alle, virker det som, sine krefter på Steam, Steambox, Dota 2 og Counter-Strike, når de har ett av, hvis ikke det, største merkevaren innenfor spillbransjen. Det er sjeldent det er så mange åpne spørsmål når det dreier seg om en spillserie som Half-Life har rundt seg, til hvem de ulike karakterene i spillet virkelig er, til når det hele blir avsluttet. Vi som fans får bare sitte å vente.

Half-Life har vært med å forme hvordan førstepersons sjangeren er den dag i dag. Etter lanseringen av spillet, så tok Valve mod-samfunnet inn med åpne armer, som viste seg å være et sjakktrekk uten like. Nå i dag sitter man igjen med modifikasjoner som Counter-Strike og Day of Defeat, som er laget på Half-Life motoren. Hvis man skulle spille disse modifikasjonene den gang, så måtte man ha en kopi av Half-Life, ergo ble spillet Half-Life enda mer lukerativt enn det det allerede var. Hvis det ikke hadde vært for Half-Life sin suksess så ville vi kanskje heller ikke hatt Steam.

Half-Life er og blir et av de beste spillet på uansett plattform, hvor fortellerglede og mystikk står i sentrum. Du finner det billig på Steam.

PS! Hvis du ikke er villig til å betale for deg, så sjekk ut Black Mesa modifikasjonen (www.blackmesasource.com), som er noen moddere har gitt ut spillet med ny grafikkmotor, lyd og musikkside. Dette med velsignelse fra Valve.

Nocturn's avatar
By Nocturn - 20.12.2013

Score summary
Graphics
3
Mediocre
Sound
3
Mediocre
Gameplay
3
Mediocre
Story
3
Mediocre
Difficulty
3
Requires some effort
Learning curve
3
Requires some effort

Overall: 3

Half-Life series (1 games)

Games in this series are listed in chronological order of release (year).


There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add one! Login to get started.

Contribute to Half-Life

Help build the ultimate source for old games by adding new content for this game page.

Login to contribute. No account? Create one today!

Contributors gain additional site functionalities like access to extra content and much more!

Files
Please login to contribute and access extra content. No account? Create one today!