Join fellow retro gamers on our Discord! Remember to follow us on twitter if you like.

Golden Spirit Award Game cover for Castlevania II: Simon's Quest

Castlevania II: Simon's Quest

1 1 1 1
Developer: Konami Inc
Publisher: Konami Inc
Release year: 1987
Age rating: 7
Platform(s): NES (Nintendo) platform icon
Game mode(s):
Singleplayer
License: Abandonware
Visits: 8412

Castlevania II: Simon's Quest

After defeating Dracula in the first game, Sir Belmont has been cursed. He needs to find various items of a Vampire and burn them in order to beat the curse and survive. The game is known for being cryptic and having a day and night cycle which causes enemies to change.

Published: 09.12 2013 by Coreus

Etter at Simon Belmont tok rotta på Greve Dracula i Castlevania, har han vært plaget med en forbannelse. Forbannelsen kan han kun bli kvitt ved å samle fem kroppsdeler fra Dracula og brenne de. Enkelt, ja?

Enkelt er det ikke! Spillet er et godt forsøk på å lage et rollespill på 8-bits plattformen til Nintendo. Ja, jeg vil si de lykkes over all forventning med dette, men de bommer også noe borti natta. Jeg kommer tilbake til hvorfor.

Grafikken er langt over normalen. Nydelige scener, utført bra grafikk. Animasjonene er også langt over snittet, og jeg finner at atmosfæren som grafikken er med å danne er helt fantastisk.

Historien er jo også helt fin. Du skal jo finne fem av Draculas kroppsdeler og brenne de på bålet. Historien er jo dog noe tynn i forhold til hva man skulle ønsket seg, men de treffer bra med den som det er.

Vanskelighetsgrad og Gameplay er imidlertid hvor ting er virkelig hårete. Å styre Simon er i og for seg enkelt. Du har fire retningsknapper, og hopp eller piskesving, noe som i og for seg er så enkelt som det kan bli. Hvor man imidlertid skal gå, eller hvor man skal svinge pisken for den del, kan være noe mer hårete. Spillet ble nemlig laget som en ikke-lineær tittel i motsetning til forgjengeren. Du har et område du kan fritt bevege deg i, og i dette området er sumper, herregårder, byer, huler, osv, strødd rundt i en herlig og salig blanding. Noen av områdene er utilgjengelige med mindre du er i besittelse av hva det nå enn måtte være. I RPG-tradisjon tro er det lagt inn ledetråder du kan få ved å snakke med NPCer, altså (lands)byboere, som da vil fortelle deg hva du skal gjøre hvor. Om det de sier stemmer, er et tema for en annen avhandling. Ofte opplever du at disse NPCene juger deg opp i ansiktet. Spillprodusenten, Koji Igarashi, innrømmet i et intervju at de faktisk var patologiske løgnere, og at dette var en sideeffekt av en noe dårlig oversettelse til engelsk. Uansett, du kommer deg alltids frem på ett og annet vis.

Musikken er det som selger spillet for min del. Jeg kan ikke si annet enn lovord som inneholder en salig del bannskap om denne. Jeg vil tro at Konami har klart å dra 110% ut av lydchippen i denne tittelen. Sammen med grafikken utgjør musikken det som gjør det lett for meg å leve meg inn i historien som voksen og gråhåret mann. Jeg kan bare ikke si nok lovord om soundtracket. Jeg lar deg heller få nyte et av de mest fantastiske sporene fra spillet her.

Jeg finner ingen grunn til å ikke gi tittelen en Golden DOS Spirit. Dette er rett og slett en av NES-plattformens soleklare stjerner. Mario kan ta seg en jævla bolle!

Score summary
Graphics: 5.5
Sound: 6
Gameplay: 5.5
Story: 5.5
Difficulty: 6
Learning curve: 6
Total: 6
Review by Møggel

Published 09.12 2013

User avatar

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add it!

You need to login to display files related to this title. No account? Create one today!
The Retro Spirit uses cookies to make the site work. Not that you care, but consider yourself informed. More info.