Chat with fellow retro gamers on our Discord, here!👋 - Stay safe out there!đŸ˜·

Golden Spirit Award Game cover for Super Solvers: Midnight Rescue!

Super Solvers: Midnight Rescue!

1 1 0 1
Release year: 1989
Age rating: 7
Platform(s): DOS platform icon
Game mode(s):
Singleplayer
License: Abandonware
Visits: 9503

Super Solvers: Midnight Rescue!

No game description available yet

Published: 30.10 2011 by Coreus

Det er trÞbbel pÄ den lokale skolen, en gal mann har tatt over hele plassen og truer med Ä fjerne den fra kartet hvis du ikke lÞser gÄten fÞr midnatt! Armert med et kamera, noen hippe joggesko og en matchende caps blir det din oppgave Ä vandre rundt og samle nok ledetrÄder til fange ugangskrÄka sjÞl. Fingeren pÄ knipsern!

Morty Maxwell har forkledd seg som en av fem roboter som vandrer rundt pÄ ungdomsskolen og tagger veggene med «forvinnelsesmaling». Du, en av de sÄkalte «Super Solvers», mÄ finne ut hvilken robot Morty har forkledd seg som ved Ä samle ledetrÄder skjult i hvert av klasserommene. Ved Ä svare pÄ spÞrsmÄl pÄ slutten av hvert notat, gir det deg en av totalt fire ledetrÄder som vil kunne identifisere skurken. Disse varierer fra nyhetsbrev, postere og korte historier.

Forutenom Ă„ vĂŠre et spill perfekt for halloween-sesongen med sin «skumle setting», er dette fĂžrst og fremst et lĂŠrespill som mynter pĂ„ utforsking og logisk deduksjon. «Super Solvers»-serien er alle slike, med forskjellige aldersgrupper de er beregnet pĂ„. «Super Solvers – Midnight Rescue!» passer for de mellom 7 og 14 Ă„r. Vanskelige ord er forĂžvrig ogsĂ„ forklart i notater.

Blandet inn i etterforskningsoppgaven er ogsÄ litt taktisk plattforming. For det er ikke lenge du fÄr gÄ alene i skolegangene fÞr en av robotene dukker opp. Her er det om Ä gjÞre Ä unngÄ angrepene deres ved Ä enten hoppe, eller bruke kameraet ditt som henger passende rundt halsen din. Hvert knips bruker film, og hvor mange bilder du har igjen er alltid indikert nede til hÞyre. Filmautomaten er din venn i nÞden om filmrullen skulle bli skremmende tom, men ny film gis bare hvis du har funnet et nytt hint siden sist du besÞkte den. Fotografier av alle robotene er nÞdvendig for Ä kunne matche notater med bildene av dem, ellers sikter du i blinde!

PÄ toppen av det hele er klokken i mot deg. Spillet starter klokken 21:00 pÄ kvelden, og du mÄ ha samlet nok hint og peket ut hvem som er skurken fÞr uret slÄr midnatt. Ting som Ä bli truffet av fiender gir tidsstraff. Du trenger ikke nÞdvendigvis alle ledetrÄdene for Ä peke ut den hovedmistenkte, men det hjelper betraktelig ettersom du mÄ sammenligne portrettene av dem mot de notatene du har. Etterhvert som du Þker i gradene blir det hele litt vanskeligere, men deduksjon er ditt ypperste vÄpen her.

Spillet holder oversikten pÄ spillere via profiler. Det er derfor fint mulig Ä la alle i familien prÞve seg pÄ oppgaven med Ä redde «Shady Glen»-skolen fÞr det er for sent, uten at det gÄr utover andre spilleres progresjon. Det er hele Ätte forskjellige grader Ä bestige, fra «Trainee» og helt opp til «Champion» som krever en halv million poeng for Ä titulere seg med. Ekstrapoeng gis for den tiden som gjenstÄr frem til midnatt, sÄ det har sin hensikt Ä fÄ ting unnagjort.

PÄ lydsiden er det «pc-speaker» som gjelder, og fungerer kurrant til sitt formÄl. Den blir vel repeterende etterhvert, for det er begrensinger for lenge du klarer Ä hÞre «Dovregubben hall» pÄ repeat fÞr du all musikk av. Dette er ogsÄ mulig for lydeffekter, noe som er kjekt.

Visuelt holder Midnight Rescue! seg tritt til EGA i alle kroker og kriker, men det fungerer overraskende bra. Dette er trossalt 1989, og vi befinner oss fortsatt i slutten av EGA-generasjonen fÞr spill som Monkey Island og EcoQuest: The Search for Cetus og Another World tok det neste steget i hva presentasjon angÄr.

Om vi skal plassere fingeren pÄ noe mÄ det vÊre repetisjons-momentet. Selv om hvert spill er forskjellig i den grad forskjellig kan defineres som en blanding av Ä flytte pÄ fotoboksen og legge til noen sÞppelbokser her og der, er det de samme gangene og tilsynelatende samme robotene du mÞter. Det er ogsÄ mulig Ä forkaste en valgmulighet nÄr du skal svare pÄ spÞrsmÄlene i slutten av hvert notat fordi «Enter»-tasten mÄ benyttes for Ä gÄ videre hvis du har svart feil, samtidig som den benyttes for Ä velge et svaralternativ. Svarer du feil er du fint nÞdt til Ä finne den samme ledetrÄden i et annet rom. Det er ogsÄ mulig Ä mÞte pÄ notater du allerede har svart pÄ, noe som kaster vekk tid. Hvorfor ikke bare fjerne de vi allerede har lÞst?

Et siste ankerpunkt er den visuelle presentasjonen av hva som kan leses eller ei. Markert med et cyan-farget rektangel og en gul pil, flyter det lett inn i omgivelsene ellers takket vÊre EGA-paletten. NÄr du riktignok har peilet deg inn pÄ hva som er hva, gÄr det lettere.

Konklusjon
Ingen av disse punktene er likevel noen store hindringer i hva gameplay og spillbarhet angÄr. Dette er en solid lÊretittel for barn i alderen 7 Är og oppover og kan forÞvrig anbefales til resten av familien óg. Er det ett lÊrespill du skal tre over hodet pÄ kidsa i familien under Ärets Halloween, passer denne tittelen biletten godt. Dette liker vi, faktisk sÄ godt at det ogsÄ gjÞr seg fortjent til vÄr «Golden DOS Spirit»-utmerkelse. Ta det som et hint! emoticon smile

Score summary
Graphics: 4
Sound: 3
Gameplay: 5
Story: N/A
Difficulty: 2
Learning curve: 2
Total: 4.5
Review by Coreus

Published 30.10 2011

User avatar

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add it!

You need to login to display files related to this title. No account? Create one today!
The Retro Spirit uses cookies to make the site work. Not that you care, but consider yourself informed. More info.