Norwegian Game Awards ble holdt for tredje år på rad i regi av NTNU, Innovasjon Norge, ARM og Fylkeskommunen i Sør-Trøndelag. Oppbygingen mot finaleshowet startet i november i fjor, og har siden då vært på rundtur i Noregs land for å informere og appelere til studenter som ønsker å drive med spillutvikling. De beste bidragene kunne vi bevitne live den 27. august i Realfagsbygget på NTNU i Trondheim. The DOS Spirit var selvfølgelig tilstede.
Hæ? NGA?
Som nettsiden så fint kommenterer det; Norwegian Game Awards er en nasjonal konkurranse i amatørspillutvikling for studenter i alle aldre opp til Master-nivå. Målet er å spre interessen for spill og spillutvikling blant studenter, stimulere innovasjon og bidra til forståelse til de aspekter som er relatert til utviklingen av spill. Målet er å gi spill som utmerker seg et økonomisk løft for å få de lansert og gi talentfulle utviklere en mulighet til å jobbe med det de digger – spill såklart.
En riktig så god intensjon der altså. I premiepotten ligger totalt 70 blanke høvdinger, fordelt på fem priser.
Amatørspill du aldri har hørt om
Det var mildt sagt mye rart å se. I hele fem timer kunne man gå rundt å prøve demoer fra et vidt spekter kjente og ukjente spill. Blant de mer velkjente fant vi Owlboy, en retro 2D-plattformer som vektlegger eventyr, utforsking og historie og minner mye om favorittene vi har fra NES. Likevel var det overvekt av ukjente spill, fra The Forklift Game og Garbalicious, til Apocalypse, Break A Leg og Evil Jr. - alle utviklet av studenter i en eller annen fasong med varierende resultat. Vi i TDS kan ikke si vi hoppet i taket av The Forklift Game, en simulator hvor du tøffer rundt i en gaffeltruck og lemper varer. Eller Break A Leg; en lettere dårlig kopi av Mirror's Edge hvor det handler om å hoppe høyt, langt og fort – helst uten å knekke bein. For alle spillene som var med i nominasjonen, se denne lenken: Link »
Selve utdelingen var utvilsomt kirsebæret på kaken, med godt oppmøte av Star Troopers og selveste Boba Fett. Dog, sjefen sjøl, den mørkkledde og tungpustede Darth Vader var ingen sted å se. Lettere fancy strobelys og tilhørende temamusikk fra Lucas sin stjernekrig var godt representert, selv om det kunne ha vært bedre gjennomført. Showet startet såklart med at troppene hentet ned konferansieren for anledningen, Borger Haga Vigmostad.
Premieseremonien ble sparket i gang av et foredrag av Colin Cragg, Game Director hos Funcom. Ikke nok med at han er kanadisk, han hadde faktisk mye lurt å si. Historien bak Anarchy Online ble tatt opp, et nå 9 år gammelt spill, og hvordan det var å utvikle noe fra et spedt konsept opp til noe som millioner av spillere kom til å ta del i. Dynamikken mellom Art Directors og tekniske nisser ble humorøst introdusert med at ingen av dem egentlig vet hvordan den andre parten gjør ting, og begge er alltid like overrasket over hvordan resultatene blir. Foredraget ble heldigvis foreviget via vårt egne, dog relativt ræva digitalkamera, som du kan se nedenfor.
[VIDEO AV COLIN DRAGG FOREDRAG kommer]
Neste på listen var Wilhelm Österberg fra Wooga og tidligere ansatt hos DICE. Wilhelm introduserte salen for «The Wonders of Social Gaming» og hvordan ting som Facebook har vært med å bidra til at folk som vanligvis ikke spiller spill, nå tar aktiv del i ting som Farm Ville, Monster Ville og alle andre slike nettbaserte applikasjoner ingen av oss vanlige gamere vil anerkjenne som noe annet enn søppel. Men det er utallige mange av dem, og kan ikke lenger ignoreres. Fordelene ved å utvikle for «sosiale medier» kontra den vanlige lanseringsmodellen ble tungt vektlagt, med grafer både hit og dit. Foredraget i sin helhet kan du se nedenfor.
[VIDEO AV WILHELM FOREDRAG kommer]
Men nok foredrag, folk var her jo også for premieringen. Totalt ble konkurrert i fem kategorier; beste konsept, beste utføring, kommisjonens valg, beste innovasjon og såklart «Game of the Year». Vinnerne ble som følger:
Beste innovasjon: Apocalypse
Tenk The Sims møter Populous hvor alt er rosenrødt og innbyggerne hygger seg gløgg ihjel. Også blander du inn fire karakterer som skal herje rundt å ødelegge alt de ser. Sammenfattet av noen lugubre nisser og en skikkelig feit kar virket dette noe som kan ha potensiale.
Les mer om Apocalypse her: Link »
Beste utførelse: Evil Jr.
Som en moderne Monkey Island om vi skal tro utviklerne selv. Stemmebruken kan vi skrive under på var «spot-on» og traff virkelig tonen spillet ønsker å sette. Utviklerne lover en lystbetont opplevelse for alle eventyrfans. Selv om demoen poengterte at «The cake is a lie» var det nok karisma her til å skape interesse. Vi likte spesielt fortellerstemmen.
Kommisjonens valg: The Forklift Game
Et spill om å kjøre gaffeltruck? Seriøst? Vel, juryen likte det tydeligvis selv om vi ikke er overbevist. Utviklet av kun en person over relativt lang tid er resultatet en arkadetilnærming av en ellers tøff og krevende jobb. Spillutvikleren, Andreas Cruickshank, fortalte oss at spillet skilter med modifiserte skildringer av virkelige produkter samt noen «cameos». Hvem vil vel ikke frakte paller av Toto (istedenfor «Toro») suppeposer, rosiner og vår alles kjære «The Companion Cube»? Det er iallefall godt gjort for bare en person å være.
Beste innovasjon: Garbalicious
Hva får du hvis du blander Gish og Limbo? Nettopp, dette. Selv om Limbo har mye å takke denne tittelen for, står Garbalicious likevel på egne ben med en herlig abstrakt verden krydret med teppetykk atmosfære. Spillet går ut på å resirkulere søppel i god gammeldags plattformstil, med episke bosser og herlig gameplay hvor du blant annet får muligheten til å flippe brettene i samme stil som «And Yet It Moves». Sånt liker vi. Spillet ser forøvrig ut til å sikte seg som et XBLA-spill, så se opp for denne!
Game of The Year: Owlboy
Konge og vel fortjent mener vi! Med 8-, og 16-bit osende fra alle kanter med saftig karisma og grafisk stil er det ingen tvil - dette er årets desiderte vinner. Her er TDS enige med NGA juryen og velfortjente 30000 skinnende riksdaler. Spekket med detaljer og overraskelser er dette en fornøyelig opplevelse hele demoen igjennom. Vi erindrer tåkelett tilbake til glansdagene for både SNES og NES og kan med trygghet si at arven er i gode hender og vel bevart av folkene hos D-Pad Studios. Nå trenger vi bare det ferdige spillet, for dette vil vi bruke tid på. Kudos til han ene i teamet som ringte kjæresten i Texas live on-stage når de vant. Det er stil.
Neste år anyone?
Norwegian Game Awards har gått av stabelen to ganger før, og like sikkert som at TDS alltid omtaler retrospill blir det nok en fjerde gang også. Selv om det kunne ha vært mer blest rundt utdelingen, er den likevel som en nybegynner å regne. Vi håper den spenner mer om seg fremover, for det vi så var en lovende miks av spill fra amatører som digger dette mediet. Selv om NGA var adskillig mindre enn Gullstikka, synes vi nesten opplevelsen var bedre. Det er ikke alltid størrelsen det kommer an – det er årets NGA et bevis på.
Så til neste gang, stay retro!
Folkene bak årets NGA, samlet.
Evil Jr.-medlemmene mottar prisen for beste utførelse
Les forøvrig mer om Norwegian Game Awards på nettsidene deres, Link »