Golden Spirit Award Game cover for Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds

Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds

0 0 0 2
Publisher: ORIGIN Systems
Release year: 1993
Age rating: 12
Platform(s): DOS platform icon
Game mode(s):
Singleplayer
License: Abandonware
Visits: 12860

Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds

Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds takes place one year after the events of Ultima VII: The Black Gate. To celebrate the defeat of the Guardian, Lord British invites the Avatar and his companions to his castle. However, in the night of the feast the Guardian attacks again, encasing the castle in a giant gem of blackrock. Deep in the sewers of the castle, another blackrock gem is found, created as an aftereffect of the attack. This gem is a teleporter to other worlds controlled by the Guardian. Now the Avatar must travel to these worlds in order to free the castle from the Guardian's spell.

Published: 09.12 2007 by Coreus

Vårt aller første originale spill som vi forøvrig har den dag idag, er en juvel for rollespillfantaster. Satt i Ultima-verdenen, er den tradisjonsrike historien mellom godt og vondt nok en gang tilbake for å trollbinde eventyrere som ferdes på dets vei. Det skal sannelig ikke være enkelt å være helt i det godes tjeneste..

Personlig husker jeg denne tittelen veldig godt. Jeg og brodern lov å velge en tittel fra en enorm katalog fra Akers Mic. Etter utallige timer hvor vi leste side opp og sider ned, havnet valget til slutt på Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds. Vi hadde egentlig ingen aning om hva dette var fordi katalogen innehold ingen bilder - kun tekst. Når vi endelig fikk esken i hende og startet opp spillet ble vi både engasjert og litt skuffet. Vi var ikke helfrelste rollespillfantaster på den tiden, og appellen kom ikke før endel år senere.

Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds er en først og fremst en fantastisk oppfølger til Ultima Underworld: The Stygian Abyss. Selv om historiene ikke har noe med hverandre å gjøre, er grensesnittet og spillbarheten nesten tilsvarende likt. Motoren og grafikken har blitt forbedret endel for å kunne håndtere større områder og flere fiender, karakteroversikten og interaktiviteten med omverden er også forbedret. Det er vanskelig å ikke finne noe å like her - sålenge du liker rollespill.

Historien i Ultima Underworld II tar sted ett år etter Ultima VII: The Black Gate. For å gjøre en lang fortelling kort, gikk Ultima VII ut på å finne ut hva eller hvem som stod bak rituelle mord med mystiske omstendigheter og en skikkelse ved navn The Guardian fulgte hvert eneste av dine spor. Etter at du klarte å sette en stopper for det hele bragte du nok en gang fred til Britannia. Nå, ett år etterpå, har Lord British invitert deg deg til slottet for å feire oppbyggingen av riket, din seier og The Guardians nederlag. Under nattens festivitas skjer det utenkelige; The Guardian angriper igjen, og omsluter slottet i en svart sfære. Etter litt etterforskning finner du såkalte juvel-teleportaler (blackrock gems) som sender deg til ulike verdener. Hver av disse kontrolleres av The Guardian, og det blir din oppgave å reise gjennom totalt 8 forskjellige merkelige verdener. Blant disse finner vi:

  • Fengelsestårnet - en verden i Fyrna som regjeres av Goblins.
  • Killorn Keep som er et mektig slott i skyene
  • De kjølige ishulene til Anodunos
  • Graven til Praecor Loth, en helt fra Killorn Keep
  • En gjennomsiktig eterisk drømmeverden med teleportaler og glødende passasjer. Mystisk.

    Før du kan begi deg ut på eventyr trenger du å lage en karakter, refert til som the Avatar. Her finner du en rekke muligheter for å egendefinere akkurat din helt eller heltinne. Velg karakterens kjønn, en av de totalt 8 klassene, sett på deg et fint utseende og finn et passende navn. Når det er gjort er du klar for å sette dine første steg ut i Ultima Underworlds fantastiske og rike verden. Blant klassene finner vi kriger, magiker, trubadur, druide, paladin, skogsmann, smed eller gjeter. Basert på hvilken klasse du velger, vil attributtene styrke, fingernemhet, intelligens og vitalia variere. Videre får du også velge deg ferdighet, disse avhenger også av klasse. Eksempelvis vil en magiker ikke kunne fokusere på akrobatikk slik som en skogsmann (ranger), men heller ting som å kaste magi og mana.

    Som i forgjengeren, foregår alt her i ekte tid. Vinduet som reflekterer omgivelsene har blitt større, takket være at alt relatert til karakteren din er nå plassert i kolonnen til høyre. Karakteren din med hans/hennes utstyr og bager befinner seg øverst i dene, helsen og mana lenger ned, og aksjoner som du kan utføre har befinner seg helt nederst. Runene som vi ble kjent med i forgjengeren er også med, og må som før settes sammen i minst et par (2stk) å kunne gi effekt (maks er 3). Aksjoner som å slåss, studere eller plukke opp kan alle aksesseres ved hjelp av F1 til F6-knappene, noe som bidrar til å få ting unna litt fortere. Du kan også velge om du vil bruke muspekeren til å styre med, eller W, A, D og X. Selv om du velger å navigere karakteren din rundt med tastaturet, trenger du fortsatt musenheten for å plukke opp ulike objekter fra omgivelsene.

    Interaksjonen er også forbedret fra forgjengeren, med myk grafikk og flytende bevegelser. Her finnes utallige kombinasjoner av utstyr og andre glitrende skatter som kan hjelpe deg på din ferd i å redde Britannia. Men pass på, det lurer både farer, bosser og generell uhygge rundt hvert eneste hjørne så det gjelder å ha tærne hevet hele tiden. Historien i UW2 er hendelsesorientert, det vil si at du trenger å utføre noe i henhold til ditt nåværende oppdrag for at ting skal progressere. Ettersom historien er ikke-lineær gir det deg full frihet til å utforske omgivelsene i den rekkefølgen som du selv vil og i ditt eget tempo.

    Forutenom å skilte med en svært god grafikkmotor, oppgradert fra et allerede godt grunnlag, er musikken helt egen. Middelaldersk, episk og "rollespill-aktig" setter den tonen perfekt. Lydsporet skifter også når du går i kamp, til en mer skummel og aggressiv sjargong som understreker at nå er det noen som skal få bank. Lydeffekter har også fått skikkelig innpass denne gangen, og ekkoet av stegene dine mot brostein og andre underlag er en fin dose krydder til en ellers god opplevelse.

    Som med forgjengeren, er dette også en spesiell type diamant. Det baserer seg på et allerede glimrende gameplay og oppgraderer det med stil til noe enda mer lekkert. Karakteraspektet har blitt vesentlig forbedret siden sist, og det er flere vennlige å snakke med enn før. Underworld-serien foregår fortsatt "under jorden" i ulike grotter og ganger, til nytelse for noen og forargelse for andre. Men det var noe av det som gjorde det spesielt. Her finnes utallige timer spilletid for den innbitte rollespillfantast som liker en god historie mikset med strålende gameplay, interaktivitet og solide audielle kvaliteter. Nok en "Golden DOS Spirit" blir utlevert til denne siste tittelen i Underworld-serien.

    Andre notater:
  • En oppgradert versjon av grafikkmotoren ble brukt i System Shock
  • Arx Fatalis betraktes av mange som Ultima Underworld III. Men ettersom de ikke fikk lisensen, kunne de ikke bruke navnet.
Score summary
Graphics: 6
Sound: 6
Gameplay: 5
Story: 5
Difficulty: N/A
Learning curve: N/A
Total: 6
Review by Coreus

Published 09.12 2007

User avatar
You need to login to display files related to this title. No account? Create one today!
The Retro Spirit uses cookies to make the site work. Not that you care, but consider yourself informed. More info.