Game cover for Might and Magic II: Gates to Another World

Might and Magic II: Gates to Another World

0 0 1 2
Developer: New World Computing
Publisher: New World Computing
Release year: 1988
Age rating: 12
Platform(s): DOS platform icon
Game mode(s):
Singleplayer
License: Abandonware
Visits: 12932

Might and Magic II: Gates to Another World

No game description available yet

Published: 20.12 2007 by Coreus

Oppfølgeren til det som startet en av de mest suksessrike serien i rollespillsjangeren tilbyr en helt ny opplevelse i hva opplevelse, utfordringer og utforskning angår. På toppen av det hele kan du importere karakterene dine fra det forrige spillet (Might and Magic: Book 1) noe som setter et personlig preg på eventyret. Verden digger krigere i rustning og alver i trange trikoter - her får du alt dette og mere til.

For de av dere som har rundet forgjengeren, Might and Magic: Book 1 Secrets of the Inner Sanctum, vet sikkert at Might and Magic II fortsetter like etter slutten på eneren. Når du trodde at du fjernet Sheltem fra VARNs overflate og nytet ære og berømmelse idêt du tok portalen til CRON, visste du ikke at også Sheltem fulgte etter. I Might and Magic II: Gates to Another World er CRON-verdenen på kollisjonskurs mot solen grunnet nettopp pga. skurken fra forgjengeren, og det blir din oppgave å sette sammen en gruppe eventyrere og stoppe katastrofen. Dette krever litt av hvert, blant annet reise i tid og rom såvel som å besøke andre "plan". Jakten på Sheltem fortsetter i år 900.

Hvis du tok vare på dine helter fra Might and Magic 1, kan du importere de for videre spilling her. I tillegg til de vanlige klassene som er med siden starten, har også to nye klasser blitt lagt til. Disse er Ninja og Barbar, hver med sine helt særegne preg til hvordan de kan håndtere fiender og omverdenen generelt. Ninjaene er spesialister på snikmord og stjeling, mens barbaren er selvforklarende nok; mye helse og tunge våpen gjør han/hun til en fryktinngytende motstander. Videre har hver klasse mulighet til å oppgradere seg i sekundærferdigheter slik som fjellvandring og treffsikkerhet.

Når karakterene er valgt, navnene er gitt og den perfekte eventyrgjengen er satt kommer du umiddelbart til å legge merke til at det grafiske har fått en kraftig forbedring siden sist. Det er nesten som et friskt eukalyptus-pust rett i nesen fordi her er det animasjoner, mye bredere fargebruk og variasjon i farger (gradienter) og miljøene du besøker er avslappende mer detaljerte enn noen gang. Grensesnittet har også blitt forbedret til å bedre vise eksempelvis at spillet krever tilbakemelding fra spiller. En annen vesentlig faktor er at tid er lagt inn som en del av gameplay. Dette vil si at karakterene dine blir eldre gjennom spillets gang, og attributtene deres endrer seg deretter.

Fiendegalleriet har også blitt vesentlig forandret. De varierer sterkt i både antall og helse, og noen kamper kunne ha over 250 fiender involvert. Kampsystemet er fortsatt turbasert, det vil si at ingenting skjer før du velger hva du skal gjøre, og status på hva som skjer med de hvilke parter vises deretter. Helse til dine karakterer kunne også nå latterlige proporsjoner, over 65000 og mana til nesten 10000. Dette trengtes dog, når det finnes farer overalt og et feiltrinn sender deg og dine visjoner om evig ære raskt ned et avløpsrør. Det fantes også flere andre utypiske attributer her for sin tid, slik som å reise tilbake 9 forskjellige århundrer og blandingen med sci-fi elementer. Blant annet måtte du ombord på et romskip for å fullføre spillet. Også forgjengeren hadde slike merkelige blandinger med utradisjonelle RPG-elementer, og også fremover i de senere titlene finner vi mer av samme art. Leser man seg opp på historien for Might and Magic-serien finner man fort ut at det er endel svært uvanlige elementer man normalt ikke forventer å finne i slike type spill.


Alt i alt er Might and Magic II: Gates to Another World flere lysår bedre enn forgjengeren, og tilbyr en fantastisk fortsettelse til en svært mektig historie. Med lang spilletid, forbedret spillbarhet og et mer velsmakende grensesnitt er det ikke mye å korte ned på. Det eneste er vel lydeffektene og musikken som det forøvrig finnes lite av og vanskelighetsgraden er høy og lite tilgivende. Går du feil, har en skeiv fordeling av karakterer i gruppen eller treffer på vanskelige fiender tidlig i spillet kan du glemme å komme deg langt. Selv om dette anses som sjarm av noen, er det lite vennlig ovenfor nybegynnere. Dette er likevel et solid eventyr med mer av det som gjorde forgjengeren bra og samtidig innfører en rekke revolusjonerende elementer. Grensesnittet tilbyr en større visuell flate, en rekke funksjoner har blitt mer synliggjort og forenklet, spillareal og antall oppdrag har nesten blitt doblet og jevnt over føles dette mer som ferdiggjort versjon enn forgjengeren. Anbefales på det varmeste for alle der ute med 5-kantede terninger og magikerhatt på hyllen.

Andre notater

  • For å kunne kjøre dette spillet i DosBox kreves det at du skriver "loadfix" før du starter mm2.exe.
  • Universet VARN som det første Might and Magic-spillet startet i, står for "Vehicular Astropod Research Nacelle".
  • Verdenen våre helter befinner seg på i denne tittelen er CRON. Dette står for "Central Research Observational Nacelle" og hinter frem til at dette tilsynelatende fantasipregede universet har noen mektige overordnede sci-fi elementer.
Score summary
Graphics: 4
Sound: 3
Gameplay: 5
Story: 6
Total: 5
Review by Coreus

Published 20.12 2007

User avatar

There is currently no gameplay video for this game. But, you can help add it!

You need to login to display files related to this title. No account? Create one today!
The Retro Spirit uses cookies to make the site work. Not that you care, but consider yourself informed. More info.